|
|
|
Empirizmus
vs. Racionalizmus
Racionalistická
myšlienková tradícia v Európe vychádza z logických axióm
rozumu (absolútna pravda, ktorá nepotrebuje dôkaz), ktoré sú funkčné
apriori (pred skúsenosťou). V rozume dedíme logické axiómy
pred skúsenosťou a tieto sú platné. Racionalisti tvrdili, že
tieto rozumové axiómy sú prvým a relevantným zdrojom poznania. Empiristi
zakladali prameň poznania na zmysloch a rozum len ukladá a triedi
zmyslové dáta. Empirista John Locke tvrdil, že nič nie je v rozume,
čo by pred tým neprešlo cez zmysly. Racionalista Leibniz mu na to
odpovedá: Samozrejme nič nie je v rozume, čo by pred tým
neprešlo cez zmysly, okrem rozumu samého. Pre racionalistu Descartesa
bola matamatika tým, ako chcel vybudovať filozofiu, matematicky
presne, exaktne, na základe rozumových axióm.
Descartesov
racionalizmus pripravil pôdu pre osvietenstvo . Niečo ako duchovným
otcom osvietenstva bol nemec Immanuel Kant. Podľa Immanuela Kanta sa
mýlia tak empiristi ako aj racionalisti .Kant si myslel že, veda pozostáva
zo syntetických súdov a priori , teda poznanie je spoločný výsledok
subjektu a objektu .Immanuel Kant napísal významné dielo Kritika
čistého rozumu . „Kritika
čistého rozumu“ sa skladá z dvoch rámcujúcich častí, úvodu
a záveru, a dvoch častí tvoriacich jadro diela – tými sú
transcendentálna náuka o elementoch a transcendentálna metodológia. Náuka
o elementoch sa tiež rozdeľuje na dve časti, a to na
transcendentálnu estetiku, ktorá sa zaoberá schopnosťou
zmyslovosti, a transcendentálnu logiku skúmajúcu schopnosť
myslenia. Logika sa ďalej delí na transcendentálnu analytiku a
transcendentálnu dialektiku. Transcendentálne v tomto zmysle je podľa
Kanta každé poznanie, ktoré sa nezaoberá predmetmi ale spôsobom nášho
poznania predmetov, pokiaľ ich možno poznať nezávisle od skúsenosti.
|
Copyright © 2007 Projekt cogito ergo sum |